Intervju

Pontus Holgersson om innovationer

 

Pontus Holgersson är grundare och VD för låneförmedlaren Consector. Företaget grundades 2014 och lanserade då Sveriges första fullsortimentbutik för lån. Consector erbjuder privatpersoner en möjlighet att upphandla alla sina lån mellan flera banker. Målet är att förbättra möjligheten för konsumenter att få bättre lånevillkor. Consector erbjuder en innovativ lösning där man enkelt jämför och kan upphandla bolån, privatlån och kreditkort.

Vad är innovation för dig?

I grunden är innovation en ny idé eller en utveckling och förbättring av något. Det kan vara i form av en produkt, tjänst eller bara en ny struktur. Oftast stannar det inte där. En innovation måste tillföra något nytt och positivt till användaren eller i alla fall förväntas göra det. Idén kanske är innovativ men när den väl sätts i praktiken är det inte säkert att lösningen blir någon innovation.

Ser du dig själv som en innovatör?

Jag är ofta delaktig i utvecklandet av våra tjänster och driver igenom projekt. Att jag är innovativ kan jag skriva under på men svårt att säga att man är en innovatör. Med Consector är vår vision att förändra och utveckla hur konsumenter upphandlar lån och krediter och givetvis måste man då vara innovativ och nyskapande. Ett av våra värdeord är innovation och detta är för att främja idéer från våra medarbetare som ofta sitter på grunden till förbättring. Jag kan inte ta på mig äran till innovationen med låneförmedlare som legat till grund för vår affärsidé. Däremot är jag entreprenör som ser lösningar där många ser hinder. Ibland går begreppen hand i hand. För att kunna lyckas som entreprenör måste man överlag vara ganska innovativ.

Vad är dina bästa tips till innovatörer som vill få ut sin produkt/tjänst på marknaden?

Det är nog samma svar som på frågan ”Hur lyckas man etablera sitt företag?”. Jag ser att det finns fyra tydliga ben som man bör vila på.
För det första är det viktigt att älska det man gör. Det ska vara roligt att jobba, utveckla produkten och skapa förutsättningar för att växa. Utan passionen dör produktionen.
För det andra gäller det att utgå från kundupplevelsen. Vi är inte ensamma på marknaden och det är ytterst få företag som är ensamma inom sin bransch. När produkterna är liknande väljs företaget med bäst kundupplevelse. Hur ska din innovation möta kundernas behov?
För det tredje måste man lägga tid på sälj. För många innovatörer låter det tråkigt då man främst är inriktad på att hitta lösningar och nya idéer. Men ingen blir rik på en innovation – om den inte genererar pengar. Utan pengar finns heller inte möjlighet till utveckling.
För det fjärde är det viktigt att ta hjälp. Du är säkert bäst på din produkt, men kanske inte bäst på marknadsföring eller sälj. Ta in den hjälp du behöver och fokusera på det du är duktigast på. Självklart är det bra att kunna lite om allting i början. Men om företaget ska växa och ta nästa steg är det viktigt att våga släppa kontrollen över vissa delar och ta in proffs på varje område.

Nu jobbar du med Consector – var finns innovationen där?

Innan vi startade Consector gjorde vi en marknadsanalys och insåg att det saknades en aktör som kunde erbjuda en bredd på lån- och kreditjämförelser. Det var då vanligt att låneförmedlare jämförde privatlån men många privatpersoner har både bolån, privatlån och kreditkort. Det innovativa var att därmed skapa en komplett jämförelsetjänst. Det kanske låter som enkel utveckling på en redan befintlig tjänst men ibland krävs inte stora förändringar för att skapa innovation.

Det borde ju finnas större summa att spara på bolån än privatlån – varför har inte bolånejämförelse funnits tidigare?

Det har funnits enskilda aktörer som jämfört bolån men allt handlar om att bygga förtroende och skapa samarbeten med ett stort utbud av banker. En del banker vill helt enkelt inte utsättas för konkurrens och då kan det ta emot att vara med i en bred jämförelse. Samtidigt ser vi att låneförmedling ökar starkt även gällande bolån. Än så länge är det bara någon procent av hela bolånemarknaden som går via låneförmedlare. Konsumenterna finns i vår kanal och vi tror det är en tidsfråga tills någon av storbanker kommer att låta sig jämföras vilket kommer leda till fler och fler kommer att vilja vara med över tid. Personligen tror jag att bolånemarknaden nu är en i brytpunkt. Storbankerna värnar om bolånen, som är deras guldägg, men samtidigt blir det allt vanligare att byta bank, ha flera banker och jämföra flera banker mot varandra.
Makten förflyttas helt enkelt från bankerna till kunderna och då gäller det att möta kundens behov och följa denna utveckling istället för att ha en stel tjänst som enbart är anpassad utifrån företagens önskemål.

Er tjänst bör hamna inom fintech – en glödhet bransch med hård konkurrens, eller?

Jo, det är sant. Vi arbetar inom fintech då vi har en teknisk lösning som interagerar med finansbranschen. Vi har även släppt en app Lånekoll som utnyttjar PSD2 regelverket och som verkligen är inom fintech-arenan. Det är en otroligt spännande bransch med mängder av start-ups. En del kommer att lyckas medan andra kommer behöva lägga ner. Delvis handlar det om hur innovativ och funktionell tjänsten är. Men som jag sa tidigare, det handlar även om marknadsföring, sälj och att våga satsa framåt. I vissa fall kan en lansering bara ligga ett par månader fel och resultatet blir att företaget får lägga ner. Det handlar mycket hur marknaden ser ut och hur tjänsten tas emot av kunderna.